SP : Twijfels bij kosten verspreiding plastic afvalzakken

12 juni 2011

SP : Twijfels bij kosten verspreiding plastic afvalzakken

Plastic heroDe SP in Zuidplas heeft twijfels bij de kosten die gemaakt worden bij het uitdelen van de “plastic hero” zakken. Tot voor kort waren de zakken overal te krijgen zoals bij de afvalstraat en bij de supermarkten. Sinds korte tijd kan men alleen nog de vragen via internet of telefoon aangevraagd worden en zal de zak per post of cia een ambtenaar worden thuisgebracht. Op eerste vragen van de SP werd er volgens de wethouder 8 op de 10 zakken worden gebruikt voor andere doeleinden maar de SP stelt dit gegeven in twijfel. BFB commissielid en afdelingsvoorzitter Lydia Reicher heeft na haar opinieartikel nu samen met raadslid Muller schriftelijke vragen ingediend.

Voor de SP zijn er twee grote vraagtekens bij het nieuwe beleid. Alleereerst de kosten van de nieuwe beleidslijn. Volgens de partij kan dit nooit goedkoper zijn dan de oude manier. Daarnaast is de SP bang dat door deze grotere drempel van aanvragen, er meer plastic weer terug komt in het restafval. Hierover heeft de SP al eerder het opinieartikel “Van plastic hero naar plastic zero” gepubliceerd. “We kregen meerdere klachten, eerst uit Moordrecht en nu ook Nieuwerkerk dat de mensen niet meer makkelijk de zakken halen. Het lijkt toch een barriere om naar de website te gaan van de gemeente of om te bellen. Op deze manier stoppen mensen met scheiden en haal je nooit de doelstellingen “ verklaart Lydia Reicher.

De SP heeft nu om een business case gevraagd aan de wethouder om aan te laten tonen dat dit nieuwe beleid goedkoper is. “we zijn er niet van overtuigd dat als een ambtenaar een rol bij inwoners moet brengen, dat dit goedkoper is dan het verontstelde misbruik. We hebben meer het idee dat de wethouder enkele gevallen van misbruik heeft geconstateerd en hierop impulsief heeft gereageerd” aldus André Muller. “In tijden van bezuinigingen moet je dit echt doorrekenen en dit soort beslissingen daarop nemen. Laat de wethouder maar aantonen dat het goedkoper is”.