Provinciale SP : Snelle aanpak verkeersveiligheid N219

23 juni 2011

Provinciale SP : Snelle aanpak verkeersveiligheid N219

Nadat de SP in de Zuidplas al eerder vragen heeft gesteld over de N219 wil SP Statenfractie wil zo snel mogelijk dat de verkeersonveilige situatie rond de N219 wordt aangepakt. Een bewegwijzeringbord werd in januari van dit jaar omvergereden. In de middenberm van de A20 steekt het restant op deze plaats ongeveer 30 centimeter boven het wegdek uit. Aan de andere kant staat een groter stuk van de mast nog overeind. Ook de files die er dagelijks in de spits staan dragen niet bij aan een veilige weg en het alternatieve OV.
Brokstukken al 4 maanden langs de weg

SP-Statenlid Harre van der Nat: “Voor autoverkeer en vooral voor motorrijders is dit een uiterst gevaarlijke situatie. Bij een kleine stuurfout kunnen er grote ongelukken ontstaan. Ook liggen er nu al maandenlang diverse delen metaal als oud vuil langs de rijbaan.” De SP heeft het provinciebestuur gevraagd om deze restanten zo snel mogelijk op te laten ruimen.

Daarnaast liggen er langs de parallelweg bij de Eerste Tochtweg, tussen de Rotonde Nesselande en de afrit van de A20 bij Nieuwerkerk, tegels die over een bepaalde afstand stuk zijn gereden. Harre van der Nat: “De tegels liggen in gedeelten en schots en scheef los vlak langs de rijbaan. Dat is heel erg gevaarlijk voor de weggebruikers en dit moet zo snel mogelijk aangepakt worden. Er zijn nu wel wat herstelwerkzaamheden maar ik wil weten of dit een definitieve oplossing is. Er zijn al auto´s die schade door de losse bermblokken hebben opgelopen”
Brokstukken zorgen voor schade
Naast de verkeersveiligheid heeft de SP ook vragen gesteld over de toenemende files op de N219. In de ochtendspits loopt het verkeer vast tussen de rotonde bij de Zuidelijke Dwarsweg en de rotonde naar de A20. Omdat het verkeer uit Zevenhuizen en Rotterdam Nesselande de A20 opdraait en voorrang heeft op de rotonde loopt het vast op het gedeelte dat rechtdoor gaat van Nieuwerkerk en Capelle naar Zevenhuizen. Tussen de A12 en rotonde bij Nesselande loopt het zowel in de ochtend als in de avond vast.

“Sinds het anderhalf jaar geleden verleggen van de weg staat de N219 op twee plaatsen vaak vast, met ernstig fileleed tot gevolg. Ook de Interliners van lijn 383 die gebruik maken van deze route staan vaak vast in het verkeer, door dit probleem staan de bussen al vast in Rotterdam Nesselande. Aan die situatie moet snel een eind komen” aldus SP-er Van der Nat.