SP neemt initiatief voor een motie tegen de bezuinigen bij de politie

26 maart 2010

SP neemt initiatief voor een motie tegen de bezuinigen bij de politie

Tijdens de raadsvergadering van 24 maart heeft de SP het initiatief genomen om een motie in te dienen over de gevolgen van de bezuinigingen van minister Ter Horst voordat het kabinet Balkenende IV ten val kwam. De motie is ook ondertekend door de VVD en de ToN fractie.

Politieauto

De SP-Zuidplas vreest dat deze bezuinigingen van ca. 190 miljoen ten koste zal gaan van de inzetbaarheid van agenten op straat. Diverse corpschefs en burgemeesters hebben de afgelopen tijd hun zorgen geuit en aangegeven dat deze bezuinigingen niet zonder gevolgen kunnen blijven voor het “blauw op straat”. De SP hoopt met deze motie dat het college deze bezuinigingen niet ten koste laat gaan van de inzetbaarheid van agenten in de Zuidplas en vraagt tevens in de motie aan het college of zij zich wil aansluiten bij de protesten die in het hele land steeds luider worden. De burgemeester heeft beperkte invloed als het gaat om de uitvoering van deze bezuinigingen in de Politie Regio Hollands Midden.

De motie is in eerste instantie bedoeld om een signaal af te geven naar de politiek in Den Haag en in tweede instantie bedoeld als morele ondersteuning voor de politieagenten op straat in de Zuidplas.

Tijdens de vervroegde gemeenteverkiezingen in de Zuidplas van vorig jaar hebben de meeste partijen aangegeven dat zij de veiligheid en het bestrijden van overlast in de Zuidplas belangrijk te vinden. Helaas blijkt dat slechts van korte duur te zijn. De motie is niet aangenomen: SP, VVD en Ton stemde voor de motie en een deel van de coalitie CDA, CU/SGP en PvdA en een deel van de oppositie D66 en GBZ stemde tegen.

In verkiezingstijd wordt een hoop beloofd, maar tussen beloven en uitvoeren zit bij sommige partijen een groot gat. Het geeft aan waarom de burgers zo weinig vertrouwen hebben in de politiek. Dat geeft te denken, het innemen van standpunten is geen vrijblijvende activiteit. Uiteindelijk gaat het om daadkracht en doen wat je belooft, daar zullen partijen uiteindelijk op afgerekend worden, dat noemen we democratie.

Evert Knoester (SP-raadslid)