SP, D66 en TON dienen een motie in tegen het begrotingstekort van ca. 2,5 miljoen

24 maart 2010

Tijdens de raadsvergadering van 23 maart 2010 heeft de SP in samenwerking met D66 en TON het initiatief genomen om een motie in te dienen tegen het begrotingstekort die het college voorstelt. De motie roept het college op om te zoeken naar de “lucht” in de begroting en die te gebruiken om de OZB verhoging van Nieuwerkerk te verlichten.

Nauwelijks zijn de verkiezingsdampen opgetrokken of de raad wordt al geconfronteerd met een begrotingstekort van ca. 2,5 miljoen. Het college presenteert deze begroting als beleidsarm, met ander woorden: het is een optelling van wat er door de verschillende gemeenten aan beleid in 2009 is afgesproken. De oppositie heeft grote problemen met dit tekort.

Tijdens de verkiezingen heeft de VVD bij monde van mevrouw Venrooy uitspraken gedaan als: “fusie niet op kosten van de burger” en “meer voor minder”. De VVD is als grootste partij uit de verkiezingen gekomen en heeft het voortouw genomen bij de totstandkoming van het huidige college. Wat blijkt nu bij de behandeling van de eerste begroting voor 2010? De burgers krijgen de rekening van de fusie nu al gepresenteerd. Het is beleidsarm dus we krijgen “hetzelfde voor meer geld”. De VVD heeft hiermee al na 4 maanden haar verkiezingbelofte verbroken door een flink tekort te begroten. Het tekort wil het college dekken door een greep te doen uit de algemene reserves. Deze valse start geeft niet veel hoop voor de toekomst, waarbij flinke bezuinigingen op ons afkomen.

De motie is zoals te verwachten door de gehele oppositie afgestemd met 7 stemmen voor en alle coalitiepartijen hebben tegen gestemd.

Door de VVD werd tijdens de vergadering nog een motie ingediend met als strekking dat het OZB tarief in 2013 moet worden gegarandeerd op het niveau van Nieuwerkerk in 2009. De motie was zo bedoeld maar om de andere coalitiepartijen niet te schofferen was de formulering multi-interpretabel en dat werd vlak voor de stemming duidelijk. Dat kan nog een hoop spanning en sensatie opleveren in de toekomst met een christelijk deel in de coalitie van 11 zetels van de 20 zetels die de coalitie totaal bezit.

Evert Knoester (SP-raadslid)