SP stelt schriftelijke vragen over lokale omroep.

13 mei 2020

SP stelt schriftelijke vragen over lokale omroep.

Foto: Andre Muller

De fractie van SP Zuidplas stelt het college vragen over de nieuwe lokale omroep Zuidplas FM.

"We hadden verwacht dat Zuidplas FM inmiddels wel te ontvangen zou zijn. Zeker nu onze inwoners veel thuis zitten had het leuk geweest als ze via de radio het lokale nieuws hadden kunnen volgen," vind raadslid Serena Rodenburg. "Ze hebben de aanwijzing gekregen, dat is een democratisch besluit geweest. Maar het word wel tijd dat ze de verwachtingen waar gaan maken."

De fractie diende daarom de volgende vragen in:

1.    Wanneer is de verwachting dat Zuidplas FM zijn uitzendingen in Zuidplas gaat beginnen?

2.      Krijgt men al wel de subsidie vanaf de toekenning door het commissariaat van de gemeente Zuidplas?

3.      Deelt het college de mening van de SP van "Geen uitzending geen geld?"

4.    Heeft men binnen Zuidplas al een geschikte locatie gevonden  van waaruit men de uitzendingen gaat realiseren?

5.    Is er enig inzicht hoe de onderhandelingen met de maatschappelijke organisaties zoals kerken enz. verlopen?

6.    Hoe verlopen de contacten van de gemeente Zuidplas met Zuidplas FM in het algemeen?

7.    Is er iets bekent over het aantal vrijwilligers afkomstig uit Zuidplas welke voor Zuidplas FM gaat werken?

8.    Zuidplas FM heeft bekend gemaakt dat ze zou gaan samenwerken met andere mediabronnen zoals Hart van Holland en Gouwe IJssel Nieuws.
       Is daar al iets over bekend?

9.    Is het waar dat de rijksoverheid  Zuidplas FM na aanvraag een extra financiële tegemoetkoming / Krediet heeft gegeven van €4.000 om de corona crisis door te komen?

10.    Is het college het met de SP eens dat het vreemd overkomt als een organisatie nog geen minuut heeft uitgezonden nu al steun vraagt?