Lydia Reicher : de Ik Ik Ik maatschappij moet socialer en gelijker!

3 maart 2014

Lydia Reicher : de Ik Ik Ik maatschappij moet socialer en gelijker!

In de aanloop naar de verkiezingen willen we u graag kennis laten maken met onze kanditaten. In de komende weken zullen we hen via social media daarom verder gaan introduceren. Wat drijft de persoon achter het nummer op de lijst en wat zijn zijn/haar doelen?

We beginnen met Lydia Reicher, sinds 2010 voorzitter van de afdeling en nummer 6 op de lijst.

Lydia is een lid van het eerste moment in Zuidplas. Ze werd in 2006 lid van de SP omdat ze om zich heen keek en zag dat de wereld steeds meer aan het veranderen was in een plek waar iedereen alleen nog maar aan zichzelf dacht.Deze ‘ik, ik, ik maatschappij’ zoals ze het mooi noemt moest en kon anders, socialer en gelijker. Op het moment dat ze lid werd kwam ze er pas achter dat er in de toemalige gemeente Nieuwerkerk geen afdeling van de SP was, echter volgde al snel een telefoontje dat deze opgezet ging worden en daar wou ze maar al te graag bij zijn.

De politieke interesse zat er niet helemaal van jongs af aan in, deze werd vooral gewekt in de tijd van Pim Fortuyn, iemand die Lydia omschrijft als een goede en duidelijke spreker. Iemand die open durfde te zeggen wat hij dacht en wat hij ervan vond en zo de politiek een ander gezicht gaf. Na de moord viel hier echter een gat wat uiteindelijk opgevuld werd door Jan Marijnissen, die er ook geen doekjes om wond en duidelijke taal sprak, alle moeilijke verdoezelende opmerkingen weg latend, gewoon zeggen waar het op staat.

Dit zijn 2 mooie voorbeelden voor Lydia waar ze veel van kan leren. Maar ook 2 voorbeelden die nu minder relevant zijn, wat de vraag oproept naar wie ze nu kan kijken en van wie ze nu kan leren. Zonder teveel na te denken kwamen daar 3 namen uit. Aller eerst 2 lokale gezicht: Jan Baas en André Muller. Ze kan hen waarderen vanwege hun constante gedrevenheid, openheid en bereikbaarheid, ze staan altijd voor iedereen klaar en schakelen snel.

De 3e naam is een lokaal minder bekende naam, te weten Harre van der Nat, lid van de Provinciale Staten voor de SP en lid van het SP scholingsteam. Harre roemt en dankt Lydia vooral vanwege zijn inzet en hulp bij de afdeling, in mooie en mindere tijden staat hij altijd klaar met raad en daad en heeft zo veel voor de SP Zuidplas betekend.

Sinds de SP in 2009 in de raad van Zuidplas kwam heeft ook Lydia niet stil gezeten. Als lid van de commissie BFB(beheer, financiën en bestuur) heeft ze veel met cijfertjes mogen werken (als is ze daar helemaal niet zo van) maar zag ze vooral een uitdaging om met de minimale middelen toch het maximale te doen voor de voorzieningen in de Zuidplas. En ook in de komende 4 jaar hoopt ze op deze manier weer veel te kunnen betekenen voor de gemeente, als back-up voor andere of als onderdeel van een van de commissies. Het maakt niet veel uit hoe, maar haar belangrijkste doel is ook de komende jaren onrechtmatigheden aan de kaak te stellen en met oplossingen te komen.

Als belangrijkste doel stelt Lydia dat ze er de komende 4 jaar ook alles aan wil gaan doen om de armoede in de gemeente zover mogelijk terug te dringen en ervoor te zorgen dat er enkel bezuinigd wordt op de punten waar dit kan, maar dat er ook zeker geïnvesteerd kan worden daar waar dit nodig is. Verder maakt ze zich vooral hard om ervoor te zorgen dat alle zorgtaken die na de decentralisatie naar de gemeentes komen op de goede plek terecht komen.

De komende 4 jaar moet alles meer op een menswaardige, gelijkwaardige en vooral socialere manier gaan gebeuren. Het woord een tijd van geen woorden maar daden om het Rotterdamse spreekwoord toch maar te gebruiken. En dit alles hoopt ze met minimaal 3 man in de raad te kunnen gaan doen, al droomt ze stiekem zelfs van een 4e zetel.

De afsluiting laten we ook aan Lydia zelf, op de vraag of ze nog iets kwijt wil aan het einde zei ze direct en hard ja, en een mooie afsluitende oproep is het:

‘Ik wil iedereen vooral oproepen om te gaan stemmen 19 maart, en dan op de meest sociale partij. Kies 100% Sociaal, kies SP

Onze stem krijgt je hoor nr 6
Groetjes Mien