Wensdroom of nachtmerrie, wat word de Zuidplaspolder?

2 juli 2021

Wensdroom of nachtmerrie, wat word de Zuidplaspolder?

Foto: Rodenburg

Gisteren was de SP fractie (als enige uit de gemeenteraad) aanwezig bij de ondertekening van de bestuurlijke overeenkomst voor het middengebied van de Zuidplaspolder.

"Natuurlijk zijn we er niet blij mee," zegt fractievoorzitter Jan Baas. "Wij hadden liever gezien dat er iets anders werd gedaan met deze grond, en de woning ontwikkeling op andere plaatsen in en aan de dorpen was gepland." Toch acht de fractie haar aanwezigheid bij dit moment als zeer belangrijk. "We zijn er de afgelopen jaren iedere stap bij geweest. Iedere raadsvergadering, iedere info en inspraakavond. Juist  ook om constructief mee te denken met de plannen. We proberen onze ideeën mee te geven, zoals natuur inclusief bouwen. Maar ook om steeds weer onze boodschap te blijven brengen: laat de polder groen!" aldus Serena Rodenburg, afdelingsvoorzitter en raadslid voor de partij. "Het is dus niet meer dan logisch dat wij er ook nu bij zijn. En in de toekomst zullen wij er ook bij blijven. Om een vinger aan de pols te houden, de natuur zoveel mogelijk een stem te geven en te waken voor invloeden van hebberige projectontwikkelaars."

"Natuurlijk zijn we blij met de plannen voor sociale woningbouw," zegt Jan Baas. "Maar we vrezen nog steeds dat veel van onze eigen inwoners mis zullen grijpen. We vrezen dat het bouwrijp maken van de grond veel duurder uit zal pakken. We voorzien problemen rondom de infrastructuur, en de kosten daarvan. En dat het niet ophoudt bij deze eerste plannen. Als de 8000 woningen er staan, blijft de rest van de natuur dan echt wel gespaard? Of zal men tegen die tijd weer euro-tekens in de ogen krijgen en door willen bouwen. En hoe gaat het bij tegenslag? Het financiële risico voor Zuidplas zou enorm zijn. Op al deze vragen is nu nog geen antwoord. Wordt het een succes, en voor de vele woningzoekenden een wensdroom? Of wordt het middengebied toch nog een nachtmerrie?