Uitgepolderd.

20 mei 2021

Uitgepolderd.

Foto: Caki Foto

"Een historisch moment." Werd het genoemd. En de SP kan dat beamen. Al noemen wij het eerder een historisch dieptepunt.

Waar eerst gesproken werd over 4000 woningen in ons groene middengebied, is de teller in drie jaar tijd opgelopen naar 8000. "Wij zijn altijd tegen dit onzalige plan geweest, en wij houden ons aan de belofte aan onze kiezer," zei Jan Baas dan ook als stemverklaring namens de SP. De twee raadsleden stemden als enige tegen het voorstel. "Andere partijen verwijten ons dat. Zij willen graag dat wij hier als gehele raad voor gaan," legt Baas uit. "Maar wij zijn hier altijd tegen geweest. Wij vinden dat we het spaarzame groen dat we nog hebben moeten koesteren, zeker in deze drukke randstad."

Vlak voor de verkiezingen gaven meerdere partijen aan tegen de bebouwing te zijn. PVDA-GroenLinks en NEZ waren tegen bouwen, CDA wilde eerst in en aan de bestaande dorpen bouwen en daarna pas in de polder. En dan nog met een limiet van 4000.

"Voor de SP zit er niets anders op dan constructief meedenken," zegt afdelingsvoorzitter Serena Rodenburg, die ook in de raad zit. "Het dorp gaat er komen. En wij zullen daar tegen zijn, maar het komt er hoe dan ook. Daarom willen wij proberen zoveel mogelijk initiatieven aan te dragen om het dorp zo goed mogelijk te realiseren." De eerste stap daarvoor was een motie natuur inclusief bouwen. Nest-vriendelijke gevels, insectenmuren, planten en bomen die de biodiversiteit ten goede komen en milleu vriendelijke bouwmaterialen. De motie werd ontraden door de wethouder, die aangaf niet te weten wat natuur-inclusief bouwen inhoud. "Ik ben daar erg teleurgesteld over," Laat Baas weten. "Een maand geleden hebben we de wethouder gevraagd hiernaar te kijken. En hij heeft het niet gedaan."

De SP geeft niet op en zal aan alle kanten kritisch blijven. De polder gaat verdwijnen, maar we willen toch zoveel mogelijk natuur redden.