Kerstbomen inzameling anno 2020

30 december 2020

Kerstbomen inzameling anno 2020

Foto: A. Muller

De fractie van de SP dient vragen in, nadat ze vernam hoe de inzameling van kerstbomen dit jaar word georganiseerd door de gemeente.

"Minder inleverpunten, en geen beloning per boom. Dat zijn volgens de fractie geen recepten voor een geslaagde inzameling," aldus Raadslid Serena Rodenburg. "Er zijn kinderen die soms wel 80 bomen verzamelen bij hun ouders in de tuin, om een leuk zakcentje bij te verdienen. Die bomen allemaal helemaal naar de locatie brengen is vaak al een hele klus." Rodenburg denkt dat het ontbreken van een beloning per boom zal zorgen dat weinig kinderen de moeite zullen nemen een boom in te leveren. "Zeker, een paar inwoners zullen plichtsgetrouw een boom brengen. En kinderen die dichter bij een inleverpunt wonen. Maar verder voorspel in veel zwerfbomen dit jaar." Ook vreest de fractie dat minder inleverpunten niet Corona-proef is als het wel druk word met inleveren.

De fractie dient de volgende vragen in:

1 Is het, om drukte bij de inleverpunten te voorkomen, niet verstandiger om juist evenveel of meer inleverpunten dan voorgaande jaren te faciliteren?

2 Heeft u een idee om hoeveel kerstbomen het dit jaar gaat?

Er is gekozen om dit jaar geen financiële vergoeding te geven voor iedere ingeleverde kerstboom, maar een lootje per persoon. Normaliter leveren vooral kinderen bomen in, zij verzamelen dan zoveel mogelijk kerstbomen.

3 Is de wethouder het met de SP eens dat, door bovenstaande zaken, het minder aantrekkelijk is voor de kinderen om bomen te verzamelen en in te leveren?

4 is de wethouder het met de SP eens dat, door bovenstaande zaken, de kans groot is dat er veel ‘zwerfbomen" zullen zijn dit jaar?

In het persbericht stelt u: na sluitingstijd worden alle ingeleverde bomen van de locaties verwijdert. Er ‘overnachten’ dus geen bomen in de openbare ruimte.

5 hoe gaat de gemeente zorgen dat alle niet ingeleverde bomen van straat verdwijnen?

6 wat zijn normaliter de kosten van de inzameling?

7 hoeveel zwervende kerstbomen zijn er in januari 2020 opgeruimd door de gemeente, en wat waren de kosten hier van?

8 wat zijn dit jaar de verwachte kosten van de inzameling?