Vragen over veiligheid station

26 oktober 2020

Vragen over veiligheid station

Foto: Andre Muller

Nadat de SP een melding kreeg van een geschrokken inwoner werden er vragen ingediend.

Een brok beton van zo'n 1200 gram kwam naar beneden vallen, onder het station aan de Dorresteinzijde. (Foto van Gouweijsselnieuws) De SP vraagt zich af of de doorgang nog wel veilig is. "Een stuk van dergelijke afmetingen kan erg gevaarlijk zijn. Het had op een persoon kunnen vallen, en het is niet de eerste keer dat er dingen naar beneden komen vallen," zegt Jan Baas. Hij refereert hiermee aan de tegeltjes die een aantal jaar geleden naar beneden vielen. "In 2017 hebben we ook al vragen gesteld over de veiligheid van dit station. En echte verbeteringen zien we niet."

De SP stelt daarom de volgende vragen:

1.    Is dit incident bekent bij de gemeente?

2.    Hebben er, voor zover de gemeente kan nagaan, eerdere incidenten van deze aard voorgedaan?

3.    Wie is verantwoordelijk voor het onderhoud van deze viaduct?

4.    Waar kunnen inwoners met klachten over het onderhoud of gevaarlijke situaties omtrent dit station terecht?

5.    Hoe gaat de gemeente garanderen dat voorbijgangers deze doorgang veilig kunnen blijven gebruiken?

6.    Is de gemeente bereid in gesprek te gaan met ProRail om verdere onveilige situaties te voorkomen?

7.    De SP Zuidplas heeft in 2017 al eerder vragen gesteld over onveilige situatie op en rond treinstation Nieuwerkerk aan den IJssel. Wat is er na die tijd door de gemeente ondernomen om onveilige situaties aan te kaarten bij ProRail?

8.    Kan de verantwoordelijke wethouder de raad proactief informeren over de voortgang van de gesprekken met Pro-rail?