Motie alleenstaande vluchtelingkinderen aangenomen.

3 juni 2020

Motie alleenstaande vluchtelingkinderen aangenomen.

Foto: Jan Baas

Op de raadsagenda van 26 mei 2020 in Zuidplas stond de motie vreemd aan de orde van de dag om alleenstaande vluchtelingenkinderen een kans te geven op een toekomst.

In deze motie riepen de indieners, PvdA/Groen Links, SP,Nieuw Elan Zuidplas en Christenunie/SGP het college op een krachtig signaal aan het kabinet af te geven dat de raad van Zuidplas zich achter het initiatief Coalition of the Willing schaart en de bereidheid uitspreekt om zich nu en in de toekomst in te spannen om, indien nodig, kinderen uit Griekse opvangkampen op te vangen. De fractie van D66 schaarde zich ook achter deze motie waardoor deze met meerderheid werd aangenomen. In de korte maar duidelijke uiteenzettingen werd duidelijk hoe de verschillende Partijen hier over dachten. De tegenstemmers, VVD en CDA vonden dat de landelijke politiek zich hier maar over moesten buigen.Dat bevreemd mij. Wat deze motie juist wil bewerkstelligen is de bereidwilligheid van Zuidplas om mee te werken aan een oplossing. Het zijn namelijk de gemeentes die deze kinderen in de toekomst op zullen nemen en niet het rijk. Ook het feit dat Nederland geld stort naar Griekenland,€4.000.000 was voor de tegenstemmers reden om te veronderstellen dat Nederland genoeg doet voor deze kinderen. In mijn ogen is deze schaamtehulp een doekje voor het bloeden.Het is een tijdelijke oplossing. Bij de Partijen die voorstemden heerste het gevoel dat wij als mens ook een verantwoordelijkheid hebben naar deze ontheemde kinderen, die onder erbarmelijke omstandigheden in de vluchtelingen kampen zitten. Geld storten is een tijdelijke oplossing terwijl deze kinderen juist gebaat zijn bij een oplossing voor langere termijn. In dit geval voerde bij de voorstemmers de menselijke maat, of dit op nu op christelijke of humanitaire gronde was, de boventoon. Je verplichting afkopen of je verschuilen achter landelijke politiek is in deze te gemakkelijk.
Als SP Zuidplas nemen wij wel onze verantwoording en verschuilen wij ons niet achter de landelijke politiek. Wij kopen onze verantwoording niet af maar zien meer in een permanente oplossing van menselijke aard. Wij zijn bereid om deze te bieden in Zuidplas. Deze kinderen verdienen een toekomst.