Lichtjesavond in Nieuwerkerk, al jaren een succes.

25 december 2019

Lichtjesavond in Nieuwerkerk, al jaren een succes.

Foto: Rob Belterman
Voor het vijfde jaar op rij stond een delegatie van de SP afdeling Zuidplas op de kerstmarkt in Nieuwerkerk.
Zoals ieder jaar deelden we daar iets lekkers uit, met een kaartje met onze wens voor het nieuwe jaar. Op deze manier wensen wij de inwoners al jarenlang goede feestdagen. Dit jaar stond het gesprek met de inwoner voor ons in het kader van duurzaamheid. We vroegen inwoners of zij zich bezig hielden of zorgen maakten om de aankomende transitie. Zuidplas gaat immers langzaamaan van het gas af.

Geen soep, maar wel een pannenset.
Dit jaar deelden we geen tomatensoep uit, maar hadden we een prijsvraag. De bekende kerstkransjes deelden we wel weer uit, en wie kon raden hoeveel chocolade wij uitdeelden kon een pannenset winnen. De zelfgemaakte chocolade-kransjes werden uitgedeeld aan bezoekers van de kaarsjesavond, en aan de ondernemers in Moordrecht de avond erna. De pannenset, die geschikt is voor iedere warmtebron, werd gewonnen door Dhr Haverdil.

Geen 135 kilo.
De gewichten die geraden werden verschilden van 2500 gram tot 135 kilo.
“Ik moest wel lachen om sommige antwoorden. 135 kilo, dan had ik nu nog chocola uit een badkuip staan scheppen,” zegt Serena, die de gelukkige winnaar het pannenset afgelopen maandag overhandigde. “Met het geraden gewicht van 5,129, zat hij er het dichts bij. Het juiste antwoord was namelijk 5,108.”
“De afdeling heeft de actie als een succes ervaren en zal volgend jaar zeker weer aanwezig zijn op de kerstmarkt,” beaamd ook Rob Belterman. “Het is goed om te weten dat weinig mensen zich echt zorgen maken om de komende transitie, maar er wel mee bezig zijn.” In 2020 zullen er door de gemeente verschillende bijeenkomsten worden georganiseerd om informatie te verstrekken.