SP-programma: Trek plan vijfde dorp terug!

6 februari 2018

SP-programma: Trek plan vijfde dorp terug!

Foto: Andre Muller

De SP heeft in haar verkiezingsprogramma duidelijk gemaakt dat de polder in Zuidplas groen moet blijven. Ze wil dat het bid bij de provincie wordt teruggetrokken en men alleen nog maar gaat bouwen naar voornamelijk lokale behoefte. Duidelijk is dat het tekort aan huurwoningen voor jongeren, gezinnen maar ook ouderen, moet worden aangepakt.

Lijsttrekker Jan Baas: “De polder werd in een achterkamer verkwanseld waarbij enkele partijen trots waren op dit besluit. De SP wil een lege groene polder en terug in het Groene Hart. We bouwen aan de dorpen naar behoefte en vooral voor doelgroepen die het nodig hebben”.

In de zorg pleit de SP voor een gemeentelijke thuiszorgorganisatie waarmee de markt buitenspel wordt gezet. Ook wil de partij dat Moerdregt in Moordrecht na de tijdelijke opvang van ouderen elders snel wordt opgeknapt en weer voor Moordrechtenaren beschikbaar komt. Buurten moeten levensloopbestendig worden gemaakt.

Jong zijn moet aantrekkelijk zijn voor jongeren in Zuidplas. In elk dorp moet er een hangplek of ontmoetingsplek komen maar ook op gebied van starterswoningen moet er een inhaalslag worden gemaakt. Jongeren trekken nu vaak, door gebrek aan woonruimte, naar grotere steden. De gemeente moet de capaciteit van de jongerenwerkers op straat gaan uitbreiden. Zo kan je voorkomen dat jongeren ontsporen en op het verkeerde pad komen.

Serena Rodenburg: “Als je jongeren alleen maar overal wegstuurt en hangen verbied roep je overlast over je af. Ga met jongeren aan de slag en zorg dat ze blijven. Zo worden onze dorpen weer een gevarieerde mix van leeftijden in plaats van een vergrijzende gemeente”

Op gebied van infrastructuur is er nog veel te winnen, bussen tussen de kernen en meer in de dienstregeling is van belang. De partij wil meer aandacht voor de fiets en voetganger en ook de treindienst op station Nieuwerkerk moet hele dag een kwartier dienst krijgen. De partij ziet ook in dat verbreding van de A20 zal moeten, maar wil dan gelijk ook geluidsschermen en stil asfalt.

Bijzonder is ook dat de SP pleit voor een kinderadviesraad die juist creatief dingen kan bedenken daar waar volwassenen al veel meer vastgeroest zitten in patronen.