Baas in eigen polder

2 oktober 2017

Baas in eigen polder

Foto: Caki Foto

De laatste dagen is er in de lokale pers veel te doen geweest om zogenaamde "geheime sessies" waaraan de leden van de gemeenteraad van Zuidplas hebben deelgenomen. Hierin zou het lot van de polder direct bezegeld worden. Dit allemaal door een open brief van PvdA/GroenLinks aan burgemeester Kats. Dit is je reinste kolder. Er is een bijeenkomst geweest waarin de leden van de raad geinformeert zijn over een mogelijkheid om de regie over de eventuele bouw in de Zuidplaspolder in eigen hand te houden.

Tijdens deze sessie is niet gesproken over hoeveelheden huizen, waar en wat er gebouwd moet worden en wanneer. Het is juist de bedoeling dit als Zuidplas in eigen hand te houden en gedwogen ongebreidelde woningbouw in de polder tegen te gaan. Deze bijeenkomst werd besloten gehouden omdat er voor andere partijen marktgevoelige informatie werd verstrekt. Informatie die kan leiden tot strategische zetten van bijvoorbeeld ontwikkelaars die zoveel mogelijk geld willen verdienen aan hun grondbezit. Hierdoor kan men prijzen opdrijven waardoor eventueel te bouwen woningen duurder uitvallen.

Als SP zetten wij in de polder zo weids en groen mogelijk te houden. Minimale woningbouw in het weidse landschap van de polder in onze gemeente. Met andere woorden, het groen zo veel mogelijk behouden en bouwen naar eigen behoefte. Toch kunnen we onze ogen niet sluiten voor de tekort aan woningen in dit deel van Nederland.

In de komende jaren zal er wel gebouwd moeten worden om meer mensen een fatsoenlijke woning aan te bieden. Dat betekent niet dat hier de polder vol moet. Daarom spreekt de raad hier op dit moment over om te kijken of men met een goed alternatief kan komen. Hierbij willen wij, SP Zuidplas, een vinger aan de pols houden. Er nu uitstappen zoals de PvdA/GroenLinks is goedkoop scoren en mijns inziens verkiezingsretoriek. Veel lawaai maken en wanneer puntje bij paaltje komt waarschijnlijk toch weer aansluiten om de grip op dit proces niet te verliezen.

Foto: Caki Foto

Het blijft ook raar dat PvdA/GroenLinks eerst instemt met het proces om na 1 sessie al uit te stappen. De regie uit handen geven en afwachten, wat deze partijen voorstellen, is het weggeven van de polder aan Provincie en bijvoorbeeld Rotterdam. Misschien moet de partij zich durven uit te spreken voor een fusie?

Er worden nu dus helemaal geen beslissingen genomen. Er wordt over strategieën gesproken en het is uiteindelijk de raad die over een eventuele aanpak beslist. Ook zullen inwoners en belanghebbenden tijdens dit proces aan het woord komen. Deze zullen de kans krijgen hun zegje te doen. Het is per slot van rekening ook hun gemeente waar de raad over moet beslissen.

Jan Baas, Fractievoorzitter