Station Nieuwerkerk een van de armoedigste stations in de Randstad

2 maart 2016

Station Nieuwerkerk een van de armoedigste stations in de Randstad

Foto: André Muller

De fractie van de SP heeft vragen gesteld over de staat van station Nieuwerkerk aan den IJssel en de voorzieningen op dit station. Bas Stalpers stelt dat dit station op het traject, waarop in 2014 de meeste verstoringen plaats vonden misschien wel een van de armoedigste stations van de Randstad is. Stalpers wil meer informatieborden en aan beide zijden van het station een oplaadpunt. Ook de losse platen op het station en het vele zwerfvuil is de SP een doorn in het oog.

“Aan de Dorrestein kant van het station staan beneden informatieborden met eventuele verstoringen en er staan daar 3 oplaad apparaten. Echter een deel van de inwoners stapt aan de kant van de wijk Zuidplas op. Omdat het station over de ringvaart loopt moet je om op te laden eerst omhoog, het hele perron aflopen, om weer het perron te verlaten om op te laden. Ook kan je niet zien of er een verstoring is en bij gebrek aan omroep af en toe weet je als reiziger niet waar je aan toe bent” legt Stalpers zijn verbazing uit.

Stalpers vervolgt “Het onderhoud is slecht, de perrons hebben betonplaten die klapperen, de aftimmering is ook aan het vergaan en het beton van het viaduct toont op sommige plekken scheuren. Ook is er sprake van zwerfvuil rond het station. De liften stinken naar urine.  Dat maakt het allemaal een armoedig geheel. Juist als je mensen uit de auto en in de trein wilt hebben moet je het wel aantrekkelijk maken”. De SP vraag het college van Zuidplas om naar de beheerders van het station;  Prorail en de NS ; actie te ondernemen om zo de situatie rond en op het station te verbeteren.