SP Zuidplas en SP Waddinxveen openen meldpunt "Huur te Duur"

22 oktober 2015

SP Zuidplas en SP Waddinxveen openen meldpunt "Huur te Duur"

Foto: SP

In twee jaar tijd zijn de landelijke huurprijzen met bijna 10% gemiddeld gestegen. Dit is voor een deel het gevolg van het kabinetsbeleid zoals de verhuurdersheffing voor woningbouwcoöperaties en de huurverhogingen naar de huurders. Op 1 juli werden huurders opnieuw geconfronteerd met een huurverhoging. Daarom is de SP een meldpunt “Huur te duur” gestart en daarmee raakt de SP een gevoelige snaar want huren in de regio is toch ook bijna gewoon onmogelijk geworden?

De SP krijgt landelijk en lokaal steeds meer signalen dat de
huurverhogingen tot betalingsproblemen leiden bij huurders. Het kabinet weigert deze geluiden serieus te nemen. Daarom roepen wij lokaal alle huurders in Waddinxveen op voor wie de “huur te duur” is om dit aan ons te melden via onze website: www.zuidplas.sp.nl Met uw verhaal kunnen we de strijd
aangaan voor betaalbare huurwoningen. Het moet over zijn met de hoge huur voor sociale woningen, laten we bouwen in plaats van verhogen, ook geen huurhuizen meer in de uitverkoop door woningcoöperaties. De SP vindt dat het de taak van de gemeenten is om hierop te letten maar
er gebeurt niets.

“Wonen is een primaire basisbehoefte voor jong en oud maar wat doet de gemeente, de woningcoöperaties en dit kabinet? Ze laten iedereen vallen, verdienen genoeg maar geven niks terug is dat nou eerlijk? Het is zonde dat jongeren de kans niet krijgen en ouderen kaal worden geplukt, vele mensen op straat geven het toe en waarom wordt er dan niet samen naar oplossing gekeken?” vraagt Roy Korbijn ( SP afdelingsvoorzitter ) zich af.

De SP komt, na alle reacties die tot 1 Maart ingezonden kunnen worden met een alternatief rapport en met oplossingen die de SP graag ziet en de afbraak van sociale huur tegen houdt.

die laat zien dat het zo niet kan en anders moet en zal deze presenteren aan de raad en het college! Ook verzameld de SP de analyses van alle meldpunten die er door verschillende SP afdelingen worden gehouden om zo het debat aan te gaan met de minister van wonen en rijksdiensten (VVD) en de stem de
huurders te laten horen.