SP de markt op in Waddinxveen

18 september 2015

SP de markt op in Waddinxveen

Foto: Remco Smit

Wat doet u hier? Zijn er weer verkiezingen? Dat waren de vragen die de SP vandaag kreeg toen ze vanochtend op de markt stonden in Waddinxveen. De leden van werkgroep SP Waddinxveen waren afgelopen vrijdag van 10 uur tot 12 uur te vinden op de wekelijkse markt in Waddinxveen bij het winkelcentrum, de lokale SP heeft haar eerste ludieke actie gehouden en meteen de koe bij de horens gepakt. Met de vraag: “Wat zou u doen als u in de Waddinxveense politiek zat?” kreeg de SP veel mooie, leuke maar ook dringende antwoorden van de markt
bezoekers.

Vandaag had de SP werkgroep hun eerste echte ludieke actie, en met succes! Met een groot bord, gele plakkertjes en dikke stiften kwam de SP de lokale markt bezoeken om de inwoners van Waddinxveen te spreken over wat er nou zoal leeft in Waddinxveen. Veel mensen begonnen over de hefbrug, lokale zorg perikelen en over landelijke politieke problemen zoals de aanpak op vluchtelingen maar ook grappige en bijzondere dingen kwamen naar boven. “ Het was een leuke ochtend, de SP was hier met provinciale staten verkiezingen aanwezig maar dat waren niet de lokale SP leden zelf. Nu wel en ik vind het fantastisch om te zien hoe we hier met een kleine groep iets groots kunnen brengen” vindt Anne Verzijl ( Secretaris SP Zuidplas ) De reacties van de markt bezoekers waren verschillend. Sommige mensen vonden het gek om de politiek buiten de verkiezingen om te zien op straat en sommige vonden het juist fijn, en konden even hun hart luchten. “ Je ziet als je met mensen spreekt en luistert en er de aandacht en tijd aan geeft je veel samen kan bereiken en bespreken, vaak weet de samenleving veel meer dan dat wij als politiek bestuurders weten en willen geloven. Politici moeten dit vaker en meer doen” voegt Roy Korbijn ( Afdelingsvoorzitter SP Zuidplas ) toe.

SP werkgroep Waddinxveen gaat na de inzamelingsactie aan vragen van inwoners een lijst maken, deze met elkaar bespreken en kijken wat realiseerbaar is. De lokale SP kan niet alles oplossen en dat kan je ook niet verwachten maar de SP werkgroep leden gaan er wel alles aan doen om de stem van Waddinxveen te laten horen straks in de  gemeenteraad mocht het zover komen. Sinds kort is de SP werkgroep bezig een eigen afdeling te worden maar inwoners zien het nu al helemaal voor zich, “Wat is het een goed idee als de SP hier in 2018 mee kan doen met de gemeenteraadsverkiezingen”, zegt een markt bezoeker. De SP is niet zomaar een partij zoals andere partijen die graag binnen op het pluche zit en buiten de verkiezingen om ook de straat op gaat. De SP is een partij die voor en door mensen , samen met elkaar naar menswaardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit streven. Lokaal, in de provincie, de Eerste en Tweede kamer tot aan het Europees Parlement.