Politici voor ’t blok in ’t Blok

9 maart 2014

Politici voor ’t blok in ’t Blok

Verkiezingstijd betekent voor politici vaak van debat naar debat gaan. En zo is het ook nu weer. Op donderdag 6 maart was het jongeren debat van stichting jeugdwerk Zuidplas aan de beurt. De partijen werden deze avond flink voor het blok gezet met stellingen die veelal gericht waren op jongeren. Voor de SP zaten hier jongere Bas Stalpers en, de man die altijd jong van geest zal blijven, Jan Baas hierbij.

De stellingen varieerdendeze avond van legale hangplekken tot festivalletjes,van openbaar vervoer tot de zichtbaarheid van de politiek, en dit allemaal gericht op en vanuit de jongeren. Want wat de SP al wist bleek ook vanavond weer: jongeren vinden een heleboel maar worden te weinig gehoord. Op deze avond hebben ze veel mogen zeggen en was er meer dan één luisterend oor.

Zo bleek duidelijk dat de jongeren graag willen hangen en, zoals logisch lijkt, dan totaal niet uit zijn op het veroorzaken van overlast. Hierin leken alle partijen het helemaal eens, jongeren moeten ook jong kunnen zijn en geef ze daar dan ook de ruimte voor.  De legale hangplekken voor en door jongeren waar de SP al tijden voor pleit, kwamen steeds meer in een goed daglicht. Wat bleek is dat de jongeren graag bereid zijn om goede afspraken te maken om dit zo goed mogelijk te laten verlopen. Eigenlijk was dat de tendens van heel de avond, jongeren zijn heel erg bereid dingen te doen, als er maar de ruimte voor is.

Het stuk over de hangplekken is natuurlijk maar 1 deel van de avond.Wat vooral opviel is dat vele partijen toch best sociaal kunnen zijn als het op jongeren aan komt. Anderzijds bleek er uit de avond bijna een angst, een angst om naar de jongeren toe te komen. Vele partijen nodigen jongeren uit om naar hen toe te komen, maar de SP weet inmiddels al dat je veel meer leert als je naar hen toegaat. Hier zullen we ook de komende 4 jaar niet mee stoppen. Een van de voorbeelden is de jongerenenquete, waar de SP met de uitslag na de verkiezingen zal bekendmaken. Want dan komen deze resultaten niet in de schaduw te staan van de verkiezingskoorts.