André Muller: ‘De SP in Zuidplas is 100% lokaal, autonoom en geen marionet van een landelijke partij.’

17 maart 2014

In de aanloop naar de verkiezingen willen we je graag kennis laten maken met onze kandidaten. In deze  weken zullen we hen via social media daarom verder gaan introduceren. Wat drijft de persoon achter het nummer op de lijst en wat zijn zijn/haar doelen?

Vandaag is het de beurt aan lijsttrekker en huidig raadslid André Muller. De man die bij iedere actie betrokken is en de laatste jaren de kar getrokken heeft in zijn eentje in  de raad. We zouden hem bijna de nachtmerrie van iedere wethouder kunnen noemen.

Het politieke verhaal van André begint in Den Haag, alwaar hij geboren en getogen is.  Als kind van een vader die trouw achter de CPN stond en een moeder die altijd voor de VVD stemde kreeg André al vroeg een politiek gedachtegoed mee en leerde hij al vlot hoe hij zich in discussies staande moest houden. Op het moment dat hij vervolgens in Den Haag west ook nog actief werd tegen de sloop van woningen was het politieke dier in André helemaal geboren. Alleen de juiste partij moest nog gevonden worden.

Die partij vond André toen hij bij Fokker in dienst was en de vliegtuigbouwer failliet werd verklaard. Dit was een moment dat hij zich verraden voelde door de toenmalige poltiek. Vooral door de toen heersende PvdA die in het kabinet en in de EU er toen bijna eigenhandig voor zorgde dat 8500 medewerkers van Fokker zo de  WW in moesten. Alle internationaal werkende vliegtuigbouwers werden in die jaren gesteund door hun overheden maar de PvdA wilde toen het beste jongetje van de klas zijn in de EU zijn en wilde eventuele steun in Brussel verraden. Tijdens dit onslag proces stond de SP aan de poorten van Fokker een kopje troost uit te delen, en zo is de liefde ontstaan.

Nadien groeiden de activiteiten voor de SP steeds meer uit tot een meer dan een royale hobby. Een ook een hobby waar steeds meer tijd in ging zitten. Eerst in Den Haag als afdelingsvoorzitter en later, na zijn verhuizing naar Nieuwerkerk aan den IJssel bleef het kriebelen. Muller werd actief in de moederafdeling Rotterdam en vandaar ging hij met Bas, Jan, Theo, Lydia en anderen een afdeling in de gemeente Zuidplas opzetten. Hij is daar ook de eerste voorzitter ooit geworden. In al de jaren bleef André altijd actief, eerst natuurlij vooral buiten de raad en later ook erin, toen hij de zieke (en later overleden) Evert Knoester moest vervangen.

Het was zo dat waar de SP was, daar was André ook. Gevraagd naar de drijfveer achter dit activisme komt hij met een mooi en aandoenlijk verhaal. André geeft aan dat hij vooral gedreven word door de strijd tegen de armoede. Zijn ouders zijn ooit failiet gegaan en daardoor weet hij wat dit is. In huize Muller werd hard gewerkt maar merkkleding en luxe was er niet. Wel smelt hij als hij terug Maar sinds die tijd verbaasd hij zich ook over het feit dat er in een rijk land als Nederland er voedselbanken nodig moeten zijn.

In de jaren dat André acties deed heeft hij vele politici gezien, maar een durft hij toch wel zijn voorbeeld te noemen en dat is Remi Poppe.  Doordat hij altijd zo zichzelf gebleven is en zich zo kon vastbijten in schandelen noemt hij Remi zelfs een politieke held. Zoals André het zegt: ‘Remi onthulde diverse schandalen door zelf op pad te gaan en eerst de feiten te controleren, hier in hij uniek in. En ook als mens is het gewoon een hele gave vent! ’

Na het vertrek van het eerste raadslid van de SP in Zuidplas, Evert Knoester, kwam André in de raad terecht, een plek die hem goed paste zo bleek. Een plek waar vandaan hij veel vragen af kon vuren op de wethouders, zaken zelf op de politieke agenda zetten en soms een erg kritische blik kon hebben op de gang van zaken. Het waren altijd kritische vragen gericht op het beleid van een wethouder, nooit op de man zelf. En hierdoor heeft hij ook geen spijt van zijn positie in de raad van de afgelopen 3,5 jaar, in tegendeel zelfs. ‘Met vragen en ook soms pittige debatten heb ik dingen op de politieke agenda weten te zetten die niet goed gingen. Soms was dat hard tegen hard maar altijd op beleid van de wethouder, nooit op de mens!’aldus André.

De afgelopen 4 jaar is de SP niet alleen maar kritisch geweest. Uit naam van de SP heeft André ook veel dingen bereikt waar hij stiekem best wel een beetje trots op is. Zo is hij vooral erg blij dat hij de politiek soms dichter bij de mensen heeft kunnen brengen. De ideeenbus voor burgers om mee te denken over de bezuinigingen, de jongerenconferentie en ook de overgenomen motie om over te gaan op LED verlichting zijn wel goede moties die de SP, met steun van de andere fracties, wist binnen te slepen.

Na de afgelopen 4 jaar ziet André nog vele kansen voor de komende 4 jaar. De armoede onder kinderen terugdringen, minder geheimhouding in de raad, zorg voor betaalbare woningen, stopzetten van de heksenjacht op bewoning van recreatiewoningen door dubbelbestemmen en alle decentralisaties in goede banen leiden. Dat zijn de belangrijkste punten op de agenda. De vraag wanneer hij dan ook tevreden zal zijn als hij over 4 jaar terug kijkt is snel beantwoord. Dit is het geval als iedereen de juiste zorg kan krijgen die hij nodig heeft en als hij heeft kunnen zorgen dat de kinderarmoede in grote mate teruggedrongen is in de gemeente Zuidplas. De SP loopt ook niet weg als men een wethouder moet leveren en verantwoording moet gaan dragen!

Als laaste wil ik in dit gesprek toch de actualiteit niet laten ontbreken, en daarom leg ik André de stelling voor de voeten dat SP Zuidplas toch enkel een marionet is van de landelijke SP en dat ze zelf niet veel te zeggen hebben, eigenlijk net als bij iedere andere landelijke partij. Na het uitspreken van deze vraag gaat het vuur in zijn ogen echter nog sterker branden.Het korte antwoord is direct nee, sterker nog, elke SP afdeling is autonoom en de gezamelijke afdelingen zijn nog steeds de baas. De partij is ook opgericht vanuit lokale afdelingen met een vaste ideologie. Er wordt graag geroepen door lokale partijen dat de landelijke partijleiding gaat bepalen wat er gaat gebeuren maar dat is onzin. Ons programma is met en door de lokale leden vastgesteld en ons werk gaat alleen over de lokale politiek. Dat we daarboven nog een provinciale en kamerfractie hebben is alleen maar meegenomen maar we zijn 100% lokaal! En dat zullen de mensen ook de komende 4 jaar weer gaan merken.

Nu is André in dit gesprek al veel aan het woord geweest, maar toch is het ook bij hem niet moeilijk om te vragen of hij nog een mooie laatste uitsmijter heeft, iets wat hij de mensen mee wil geven. Het laatste woord is dus ook deze keer weer de persoon zelf, aan André Muller: ‘Ga vooral stemmen 19maart! Thuisblijven werkt zeker niet, want dan komen de christelijke partijen, met trouwe stemaanhang, weer aan de macht. Maar wat mij betreft mogen die nu eens een keer de oppositie in! Stem daarom 19 maart 100% lokaal en 100% sociaal, stem 19maart SP!’

waarde heer muller

ik wens U veel succes bij de onderhandelingen ik ben inmiddekls 80 jaar en was 12 jaar voorzitter van de pvda
en veel keer meegemaakt dat ondanks dedat we de grootste waren Dat na kerktijd op het kerkplein het college werd gevormd