SP start ansichtkaartenactie voor beter OV

29 november 2013

SP start ansichtkaartenactie voor beter OV

De SP in Zuidplas is een OV actie gestart om Arriva te vragen om een buslijn van Zevenhuizen naar Nieuwerkerk te laten rijden. De bus rijd nu naar Rotterdam. Inwoners van Zevenhuizen en Moerkapelle  kunnen buiten de spitsuren niet direct naar Nieuwerkerk en enkel via een omweg door Rotterdam of Gouda.  Met aanpassing van de route en aansluiting op lijnen 177 en 190 kan zo een goed netwerk van OV gemaakt worden. De inwoners krijgen deze week ansichtkaarten in de brievenbus  met de vraag deze in te leveren bij lokale leden of op te sturen naar de SP die deze bij Arriva gaat aanbieden.

Sinds de nieuwe concessie in werking is getreden heeft Arriva de dienstregeling in Zuidplas behoorlijk versoberd en rijdt bus 383 buiten de spitsuren niet meer van Nieuwerkerk naar Zevenhuizen en Moerkapelle. Daarnaast is de poging van de gemeente om dit zelf op te lossen via een eigen buurtbus niet gelukt en wil de gemeente ook geen extra vervoer naar industriegebied de Hooge Veenen. Met de komst van een Leontienhuis aan de Zuidplasweg is het des te belangrijker dat er een goede verbinding komt tussen  station Nieuwerkerk en Zevenhuizen.

“De gemeente geeft OV de laagste prioriteit.  Men maakt zich er erg gemakkelijk van af door te roepen dat de provincie verantwoordelijk is en durft daar niet met de vuist op de tafel te slaan. Ook gaat de gemeente er te gemakkelijk  vanuit dat iedereen een auto en een rijbewijs heeft. De SP wil een beter OV netwerk en dat is met een kleine aanpassing goed te regelen” aldus Lydia Reicher,  afdelingsvoorzitter van de SP Zuidplas.

De SP kreeg meldingen binnen over vrijwilligers die moesten stoppen omdat ze op woensdagmiddag niet meer op tijd in Nieuwerkerk konden komen, er zijn inwoners die van Nieuwerkerk via Gouda en Waddinxveen moesten rijden als ze hun paspoort wilden aanvragen of inwoners die door schuldhulpverlening geen auto kunnen betalen maar wel vaak op het raadhuis moesten zijn.  “Ook ouderenactiviteiten in Nieuwerkerk zouden beter benut kunnen worden en anderzijds ook theater Swanla in Zevenhuizen zou het drukker kunnen krijgen als er goed OV is. Daarom roepen we de bewoners de groeten te doen uit Zevenhuizen” legt Reicher uit.  Deze groet is afgedrukt op een ansichtkaart.

Ook Moerkapelle maakt deel uit van de actie omdat ook deze bus geen directe aansluiting heeft. De SP wil dat bus 177 en 175 in Zevenhuizen aansluiten.  “Als je ook bus 190 in Nieuwerkerk laat aansluiten op 175 krijg je een verbinding door alle kernen. Bus 175 zou dan via Nieuwerkerk weer door naar Nesselande kunnen rijden en wie naar Alexander of Moordrecht moet kan dan op 190 overstappen.  In de spits kunnen reizigers van Zevenhuizen naar Nesselande bus 383 gebruiken voor een snelle overstap” legt raadslid Andre Muller de voorstellen uit.

De ansichtkaarten kunnen worden ingeleverd op de adressen die op de achterkant staan. Invullen kan ook online op zuidplas.sp.nl.  Bij inwoners met een NEE-NEE en NEE-JA sticker worden de kaarten niet bezord. Ook op de kerstmarkt  van 13 december in Zevenhuizen staat de SP en kunnen ze afgeleverd worden. In januari wil de SP deze kaarten aan Arriva gaan aanbieden.