Een storm te ver voor gezonde bomen?

16 november 2013

Een storm te ver voor gezonde bomen?

Het is de SP ook niet ontgaan dat de eerste najaarsstrom van dit jaar over de gemeente getrokken is. Hierbij zijn verscheidene bomen omgewaaid, onder andere 1 aan de Bospolderstraat in Nieuwerkerk. Deze is door de gemeente netjes weggehaald, echter in deze actie zijn direct ook 30 andere jonge en oudere bomen weggehaald aan de Bospolderstaat en de Boslaan. De SP heeft hier vragen over gesteld.

De SP juicht het toe dat gemeente wil voorkomen dat bomen of andere begroeiing schade kunnen veroorzaken aan mensen of eigendommen en in dat licht kan de partij heel goed begrijpen dat zieke of gevaar opleverende bomen preventief weggehaald worden. Maar in 2011 zijn deze bomen onderworpen aan een zogenaamd Virtual Tree Assignment (VTA), en hieruit bleken deze bomen gezond te zijn.

Ondanks de uitkomsten van dit VTA bleek dat er afgelopen zomer toch bomen zonder bladeren stonden langs de Bospolderstraat, en nu zijn ze dus zelfs preventief weggehaald. Hierdoor vraagt de SP zich inmiddels af hoe betrouwbaar de resultaten van de VTA nog zijn. Of heeft de gemeente na de eerste storm ook direct de gezonde bomen gekapt?

Na de eerste geluiden van deze rigoureuze kap is de SP met de bewoners gaan praten en hoorde toen dat een aantal bomen bladloos zijn geworden na de ophoging van de straat, maar dat er toen niets mee is gedaan, ze vragen zich zelfs af of de gemeente hier wel van op de hoogte was en of ze hier wel naar gekeken hebben. Ook zijn de bewoners van de ooit zo mooi beboomde straat niet blij met de kaalslag die gedaan is, het mooie groen wat er was is nu weg en ze weten niet of en wat er dan terug gaat komen. Zullen ze nu in een boomloze straat moeten blijven leven?

De SP heeft al deze zorgen meegenomen naar het collega van de gemeente Zuidplas, want ze zijn van mening dat in een mooie groene gemeente zoals Zuidplas is kap niet ondoordacht mag gebeuren en dat de bewoners altijd op de hoogte dienen te zijn van de gevolgen.De partij is bang dat de kap puur paniekvoetbal is geweest.