SP verbaasd over willekeur vergunningtermijnen

10 februari 2013

SP verbaasd over willekeur vergunningtermijnen

De SP in de Zuidplas heeft vragen gesteld over de willekeur voor het verlenen van evenementenvergunningen. Dit na aanleiding van enkele klachten van inwoners dat er bijna geen mogelijkheid was om bezwaar te kunnen maken tegen evenementen terwijl hier een termijn van 6 weken voor staat. Maar de fractie is ook verbaasd dat de ene aanvrager zijn vergunning binnen korte tijd heeft terwijl vrijwilligersorganisaties soms maanden van te voren een aanvraag doen en pas op de dag van het evenement de vergunning wordt verstrekt. Dit geeft onnodige stress bij vrijwilligers die bang zijn dat het evenement niet door kan gaan.

"De gemeente moet laten zien dat goed gedrag wordt beloond : daarom is het gek dat een aanvraag voor een oud en nieuwfeest binnen een paar dagen kan terwijl een lampionneoptocht ruim van te voren werd aangevraagd, pas op de dag van evement de vergunning kreeg. Dit is een slecht signaal en veroorzaakt bij vrijwilligers stress. Wie op tijd aanvraagt dient op tijd vergunning te krijgen en wie daarmee te laat is kan de pot op wat mij betreft" legt SP raadslid Muller de vragen uit.

De SP was ook verbaasd dat bewoners erg korte tijd soms de tijd krijgen om bezwaar te maken. "Het is toch te gek dat je op een vrijdag een vergunning bekend maakt en dat je dan alleen op de maandag nog bezwaar kan maken. Daarmee druk je die vergunning door en dat is een slecht signaal. Tegen evenementen die duidelijk overlast kunnen geven zoals een vuurwerkdemonstratie dienen op tijd gepubliceerd te worden: de gehele bezwaartermijn van 6 weken voorafgaand aan het evenement!" vervolgt Muller zijn uitleg.

Wel vraagt de SP zich af of je echt overal een vergunning moet hebben. "Een inzameling voor lege flessen voor een halve dag mag wat mij betreft volstaan met een melding en ook aanvraag voor een nieuwjaarsreceptie mag wel makkelijker. Laat de mate van overlast die een evenement kan veroorzaken de maat zijn of er wel of geen vergunning nodig is" aldus Muller

Klik hier voor schriftelijke vragen