SP wil geen verslechtering OV Zuidplas door nieuwe dienstregeling Arriva

5 november 2012

SP wil geen verslechtering OV Zuidplas door nieuwe dienstregeling Arriva

De SP in Zuidplas is geschrokken van de nieuwe dienstregeling van Arriva. In deze dienstregeling rijdt interliner 383 alleen nog maar tijdens spitsuren en dan in de ochtend naar Den Haag en in de avond naar Capelle. Hiermee worden de kernen van Zevenhuizen en Moerkapelle een directe busverbinding met Nieuwerkerk aan den Ijssel ontnomen. Op zaterdag gaat bus 190 minder vaak rijden tussen Nieuwerkerk en Moordrecht

De partij heeft vragen gesteld aan het college van de gemeente Zuidplas en inmiddels ook de hulp ingeroepen van de statenfractie van de SP in Zuid Holland. “Het lijkt erop of er niemand op de hoogte was van de wijziging. Ook in het vervoerplan van Arriva stond niks over dat er frequenties veranderd zouden worden. Ik wil weten of de wethouder net zo verrast was” legt SP raadslid André Muller de vragen uit.

Muller is niet blij met de verslechtering van het OV in Zuidplas “Het is nu niet meer mogelijk om overdag direct naar bijvoorbeeld het gemeentehuis te reizen in Nieuwerkerk. Dat kan alleen met een overstap in Gouda of Rotterdam. Daarnaast is er nu wel een belbus in de avonduren maar die gaat ook via Waddinxveen of Rotterdam. Het lijkt er op dat Arriva de lage prijs van aanbesteding nu al moet gaan goedmaken ten koste van de reizigers en van het milieu”

De partij vraagt de wethouder zich uit te spreken over de nieuwe situatie. Daarnaast wil de SP ook weten of de wethouder hier richting provincie bezwaar tegen gaat aantekenen. Ook wil Muller weten hoe het staat met een eerder aangenomen SP motie over aanvullend vervoer naar de industriegebieden.