SP : Geen experimenten met democratie meer!

8 oktober 2012

SP : Geen experimenten met democratie meer!

De SP in Zuidplas is nogal geschrokken dat de experimenten om in de gemeente Zuidplas minder stemlokalen te openen zoveel wachtrijen heeft opgeleverd tijdens de piekuren. Vooral na werktijd stonden in Zevenhuizen en Nieuwerkerk lange rijen en bleek dat de wachttijd om te mogen stemmen soms meer dan 30 minuten was. Ook heeft de partij nog steeds vragen over het door de gemeente laten plakken van verkiezingsposters.
Tuinbord
SP leden zette zelf wel hun bord in de tuin"

“Helaas hebben we moeten vernemen dat er mensen de rijen mopperend hebben verlaten en huiswaarts gekeerd zijn. Iets lagere opkomst in een gemeente als Zuidplas moet een signaal zijn. Daarnaast kregen we ook enkele klachten binnen van mensen die het stemburo te ver weg vonden zoals in Moerkapelle. Goed dat je wilt bezuinigen, maar ons inziens komt hiermee democratie te veel in het spel. Dit mag niet meer gebeuren” laat André Muller weten.

De gemeente gaat de klachten evalueren, net als de besparingen. Als dit klaar is zal de raadscommissie BFB zich hierover buigen. Voor de SP is het duidelijk, geen experimenten als deze. Wel is de partij blij dat het mobiele stemburo op het station een groot succes was. Tijdens de evaluatie zal de SP ook vragen hoeveel er nu op de kosten is bespaard, nu de gemeente zelf meerdere keren ging plakken in plaats van de partijen. Ook heeft de partij nog vragen over hoe de partijen werden geinformeerd over de dit verplicht plakken; er waren maar 12 partijen op de borden te vinden waaronder alle deelnemende partijen die in de gemeenteraad zitten.