Na 2 jaar nog geen jongerenconferentie : geduld SP is op

5 oktober 2012

Na 2 jaar nog geen jongerenconferentie : geduld SP is op

Twee jaar geleden heeft de SP een motie ingediend welke raadsbreed is aangenomen. Deze motie riep het college op om een jongerenconferentie op te zetten om zo alle jongerenorganisaties samen te laten werken. Nadat de wethouder eerder al trachtte een jeugdconferentie voor professionals te laten lijken op dit besluit, beloofde hij opnieuw om het te regelen. Na twee jaar wachten is de SP klaar met wachten en ziet het niet uitvoeren van de motie als weigeren.

“In de nieuwste plannen voor bezuinigingen zie je dat er ruim 70.000 euro op jongerenwerk bezuinigd moet gaan worden. Omdat de wethouder het vertikt om de partijen bij elkaar te brengen, heeft hij de knoop doorgehakt en bij enkelen de rekening neergelegd. Dat is zuur, omdat er met samenwerking waarschijnlijk meer resultaat gehaald had kunnen worden. Daarom zie ik het steeds maar beloven maar niet doen van onze motie als het niet willen uitvoeren van de motie” laat SP raadslid André Muller weten.

De SP hoopt dat de wethouder voor het verstrijken van de 2 jaar alsnog een conferentie gaat organiseren en zijn bezuinigingsplannen gaat wijzigen naar een taakstellende bezuiniging voor alle spelers. “Het is toch te gek voor woorden dat een wethouder twee jaar lang dit wegschuift en nu ineens bijvoorbeeld de Speel-o-theek en VEDJ hard pakt op de subsidie. Het lijkt wel of hier opzet in het spel is en dat mag hij gaan uitleggen. Immers, zijn gekoesterde project Brains hoeft niks in te leveren en de activiteiten die anderen organiseren op die tijden elimineert hij. Zonder uitleg en actie gaan wij er van uit dat de wethouder niet wil en hebben we een vertrouwensprobleem” aldus Muller.

De SP gaat nu op zoek naar een andere manier van dekking om zo een alternatief te bieden aan de raad. De partij is ook van mening dat andere belangrijke bezuinigingen zoals het afschaffen van de Rotterdampas in Zuidplas niet wenselijk is. “Als men bijvoorbeeld wel kiest om een feest,ter voorkoming van rellen op ouderjaarsavond, over de ruggen van mensen met een laag inkomen te willen financieren zal de SP daar zeker tegen zijn” licht Muller toe.