SP : Eerst lichtbeleid dan pas verbieden, niet andersom

2 april 2012

SP : Eerst lichtbeleid dan pas verbieden, niet andersom

In de gemeenteraad van afgelopen week was de SP nogal fel over de manier waarop wethouder Bosman lichtregels voor een bestemmingsplan voor een paardenhouderij in Moordrecht wilde doorvoeren. Al eerder bleek namelijk dat er helemaal geen lichtregels bestaan in Zuidplas toen de partij vragen stelde over de enorme lichtoverlast van de golfbaan in natuurgebied Hitland. De partij heeft een amendement tegen de beperking voor de verlichting van de paardebak ingediend dat met 16 tegen 11 werd aangenomen.

“Het is niet te verdedigen dat je de ene keer heel streng bent voor lichtmasten en het de andere keer toestaat. Daarnaast is er vlakbij de paardenhouderij ook een golfbaan, weliswaar op terrein van Gouda, die ook veel licht uitstraalt. Dan is het voor ons snel duidelijk, maak eerst een goede regelgeving en ga niet zomaar verbieden! Daarom hebben wij ook het amendement ingediend om zo rechtsongelijkheid tegen te gaan en bovendien weer een nederlaag bij de Raad van State te voorkomen. Daar heben we er al teveel van opgelopen de afgelopen tijd!” aldus André Muller

De SP heeft ook een motie ingediend om tot een lichtbeleid te komen maar deze is ingetrokken nadat wethouder Bosman had toegezegd hier in een van de volgende commissies de discussie over te gaan starten. Met een aangenomen amendement en de toezegging van de wethouder is het bestemmingsplan aangenomen.

“Overigens hoop ik op een snel beleid. Uit eerdere vragen over de golfbaan in het Hitlandgebied bleek al dat er geen beleid is. De SP wil goed beleid zodat overlast voor mens en natuur beperkt blijft. Dat moet dan wel afgewogen en zonder willekeur zoals in dit bestemmingsplan. Daarom hebben we nu dit amendement ingediend” legt Muller uit.