SP teleurgesteld over gang van zaken spoeddebat

29 augustus 2011

SP teleurgesteld over gang van zaken spoeddebat

De SP in de Zuidplas is teleurgesteld over het proces van het aangevraagde spoeddebat. Volgens de partij is het onacceptabel dat er pas na een week uitsluitsel komt of het debat er wel of niet komt. De gemeente volgt haar reglement van orde maar het aanvragen van het spoeddebat staat ook in de gemeentewet vermeld. In dat geval had de SP met de steun van GBZ en Trots wel een spoeddebat gekregen. De partij heeft over het proces schriftelijke vragen gesteld en wil dat het reglement van orde wordt aangepast.

“Als je een spoeddebat aanvraagt en het wordt afgewezen omdat er niet aan een van de voorwaarden wordt voldaan kan ik er prima mee leven maar in dit geval wordt een artikel van de gemeentewet genegeerd. Daardoor is het onterecht afgewezen en komt er 30 augustus een Poolse landdag met informatie in plaats van een verantwoording van wethouders Bosman en van der Torn. Je zou bijna denken dat hiermee het college de rijen sluit” laat SP raadslid André Muller weten.

Volgens Muller wordt met het huidige reglement van orde te veel macht bij voorzitter en het presidium “In de gemeentewet staat dat een-vijfde van de raadsleden ook een debat kan aanvragen. Doordat dit niet in het reglement staat zou het lijken dat dit niet kan maar een landelijk wet staat boven een lokale verordening. Ik wil dat dit artikel snel wordt opgenomen waarmee de oppositie ook enige invloed kan hebben”.

De SP wil ook dat er binnen 72 uur na een aanvraag antwoord komt van de voorzitter. Nu duurde het 8 dagen alvorens de partij uitsluitsel kreeg. Muller:” Er is in het reglement van orde geen tijdslimiet opgenomen. Dit moet anders want anders zou men het eindeloos kunnen vertragen. Ik vraag niet voor niets met spoed een debat aan, anders had ik wel schriftelijke vragen gesteld. Wat mij betreft wordt er een limiet van 72 uur opgenomen”.