SP stelt weer vragen over problemen bewoners van Parc de IJsselhoeve

21 maart 2011

SP stelt weer vragen over problemen bewoners van Parc de IJsselhoeve

Bij de SP zijn er weer een aantal klachten binnengekomen van bewoners van Parc de IJsselhoeve , voorheen Hitland. Vooral de permanente bewoners hebben vragen over hun status, hun rechten en hun plichten. Nu het afvalbeleid op de agenda staat en er voor de inwoners van het park nog steeds geen duidelijkheid is, wil de partij via schriftelijke vragen aan de Gemeenteraad een en ander helder zien te krijgen. Naast het afvalbeleid is ook de slechte communicatie met de gemeente Zuidplas en het betalen van dubbele lasten een doorn in het oog van de partij.

Eerder al hield de SP een onderzoek op het park en uit nieuwe gesprekken blijkt dat er nog steeds niets is verbeterd. Wat veel mensen ook niet weten, is dat er bewoners zijn die eigenaar zijn van een kavel en dus daar ook permanent mogen wonen. “Deze inwoners hebben geen gedoogvergunning nodig, ze bezitten gewoon een stukje grond, een zogenaamde overgangsrechtsplek. Echter, als bewoners naar de gemeente bellen om te informeren naar hun rechten weet men niet wie een dergelijke plek heeft en wanneer alles opgelost is, behalve als de gemeentelijke heffingen moeten worden geïnd. Deze mensen krijgen wel de lasten maar niet de lusten” legt raadslid André Muller uit.

Zo kwamen er klachten binnen dat bewoners zowel aan de gemeente als aan Topparken hondenbelasting moeten betalen. Klachten bij de gemeente leverden een verwijzing naar de eigenaar van het park op, terwijl die juist weer verwijst naar de gemeente. Er is ook veel onduidelijkheid over de afvalstroom: “Ook hier wijzen Topparken en de gemeente naar elkaar, Topparken wil geen grof vuil verwerken, dat laat ze aan de inwoners over, die kunnen het echter nergens brengen zonder afvalpas. De gemeente had pasjes opgestuurd, maar die zijn terecht gekomen bij de receptie en nu mag iedereen ze gebruiken, maar dan wel tegen borgbetaling”.

De SP hoopt met de vragen meer duidelijkheid te krijgen voor de bewoners van het park.