SP Zuidplas boos over stilte rond chloortransporten

9 februari 2011

SP Zuidplas boos over stilte rond chloortransporten

De SP in Zuidplas is boos over het feit dat ze niet is geinformeerd dat er tijdelijk weer chloortransporten door de gemeente gaan rijden door onderhoud van Akzo. Volgens raadslid Muller is dit zelfs onnodig. De fractie heeft het nieuws uit de krant moeten vernemen en is hier zeer boos over. De SP wil nu dat de burgemeester de transporten gaat verbieden.

“Akzo voert aan dat er treinen moeten gaan rijden omdat er een onderhoudsstop is op de chloorfabriek. Dergelijke onderhoudsstops worden jaren van te voren gepland weet ik uit ervaring en had het chloor ook per schip vervoerd kunnen worden. Ook al is de kans op een ongeluk klein, het is onacceptabel dat dit gevaarlijke gas door onze gemeente gaat rijden” legt SP raadslid Muller zijn afkeer uit tegen de transporten.

De SP heeft een aantal jaar geleden al actie gevoerd tegen de gevaarlijke transporten en kreeg oud burgemeester André Bonthuis ook aan hun zijde. De SP wil weten of Zuidplas uberhaupt weet wat te doen bij een ongeluk. In de vragen die worden gesteld vraagt de fractie of bewoners weten wat te doen, of het rampenplan afgestemd is op een dergelijk ongeval en of de brandweer hiervoor is getraind.

“De laatstse keer werden we al overvallen door een onderhoudsstop en nu gaat het weer gebeuren. Ik vind het onacceptabel dat ik dit uit de krant moet halen. Ik wil weten of burgemeester Kats dit wist en waarom we niet zijn geinformeerd. Wat mij betreft worden de transporten verboden door de burgemeester. Akzo weet dit jaren van te voren en had andere maatregelen kunnen nemen, nu worden we met onze rug tegen de muur geduwd. Dat mag niet gebeuren!” aldus Muller.