Hoge Noodtour SP stopt ook in Nieuwerkerk

30 mei 2010

Hoge Noodtour SP stopt ook in Nieuwerkerk

Het toilet verdwijnt langzaam maar zeker uit alle stoptreinen. Daarom kwam afgelopen vrijdag de Hoge Nood tour van de SP met Kamerleden Paulus Jansen en Hans van Leeuwen langs in de Zuidplas. De planning was per trein, maar door een sein- en wisselstoring reden er geen treinen van- en naar Gouda. Per taxi arriveerde het gezelschap alsnog op station Nieuwerkerk om aldaar per pendeltrein verder te trekken naar Rotterdam. Met de actie wil de SP oproepen een petitie te tekenen om de NS te dwingen om toiletten terug te krijgen in de (nieuwe) stoptreinen. Minister Eurlings heeft tot nu toe geen actie ondernomen.Paulus Jansen, Arnoud Hoekstra en Hans van Leeuwen tijdens Hoge Noodtour op station Nieuwerkerk

Tijdens het verblijf op station Nieuwerkerk werden er flyers uitgedeeld en werd er met reizigers gesproken. De Kamerleden hadden naast hun medewerkers, ook twee toiletjuffrouwen meegenomen om hun zelf meegebrachte ‘mobiele toiletten’ schoon te houden.

Het probleem is actueel voor reizigers uit de Zuidplas. Vanaf station Nieuwerkerk is het bijvoorbeeld 1 uur 35 naar Uitgeest, een van de stoptrein bestemmingen. Wel staat de trein stil in Amsterdam maar dan moet je dit binnen 4 minuten naar het toilet, 2 perrons verderop. Dat de nood echt hoog is, is hinderlijk merkbaar aan de urinelucht in de liften op het station.