SP teleurgesteld over verbod op de Dance Parade

10 maart 2008

SP teleurgesteld over verbod op de Dance Parade

5 Jaar geleden was het zo ver: Nieuwerkerk kreeg zijn eigen Dance Parade! Naar het voorbeeld van Rotterdam en Berlijn werd er ook in Nieuwerkerk een muziekparade georganiseerd. Tot nu toe zijn er al 4 edities geweest die zonder grote problemen en klachten verliepen. En nu was het tijd voor de eerste jubileum editie en precies nu geeft de gemeente geen toestemming voor de onder jongeren populaire parade. De SP vindt dit niet kunnen en kijkt naar de mogelijkheden tot actie!

Naast Greppelpop en Pleinpop is dit het 3e grote muziekevenement van Nieuwerkerk en na 4 jaar kan je het ook wel een beginnende traditie noemen: de Nieuwerkerkse Dance Parade! Een stoet van 10 Vrachtwagens die een rondje door het dorp rijden terwijl er op de trailers populaire dance, trance en hardcore muziek wordt gedraaid en er jongeren omheen dansen. Een leuke manier van vermaak voor de liefhebbers!

2008 zou het jaar van het 5 jarig jubileum worden en alles zag er naar uit dat dit goed zou gaan komen. De eerdere edities hebben niet tot klachten van de inwoners geleid en de reacties waren erg positief, zowel vanuit de organisatie, vanuit de dansende jongeren als mede ook vanuit de Politie. Maar nu komt de gemeente toch met een probleem betreffende de voorgaande jaren: de organisatie zou de alcohol regels uit de vergunning hebben geschonden en komt daardoor niet meer in aanmerking voor een vergunning.

Deze maatregel komt vlak na de berichten vanuit de plaatselijke fractie van de ChristenUnie/SGP dat deze tegen de parade zijn vanuit de geloofsovertuiging. Dit geeft heel sterk het idee dat de gemeente de Parade verbiedt naar aanleiding van deze uitlatingen. Dit idee wordt nog een keer gesterkt door een artikel in de kerkbode van de Hervormde kerk Nieuwerkerk die de Parade ook zwaar veroordelen.

De SP vindt het gek dat een succesvol evenement als de Dance Parade, wat nog nooit tot problemen heeft geleidt, opeens niet meer mag plaatsvinden. De jongeren lijken de dupe te worden van een Christelijke lobby in de gemeente die een onschuldig vermaak voor jongeren veroordeeld alsof dit het ergste is wat er kan gebeuren.

De SP gaat op korte termijn in gesprek met VEDJ om te kijken naar mogelijke acties die gehouden kunnen worden om de Dance Parade toch doorgang te laten hebben, want het is toch van de gekken dat een succesformule om deze reden niet door zou kunnen gaan!!