SP poll geeft grote meerderheid voor Dance parade

31 maart 2008

SP poll geeft grote meerderheid voor Dance parade

Binnen anderhalve week na openstelling van een internetpoll op nieuwerkerk.sp.nl zijn er al 146 unieke stemmen uitgebracht op de vraag of de Dance Parade in Nieuwerkerk aan den IJssel door moet gaan of niet. Van deze 146 stemmers is 82% van mening dat het evenement door zou moeten gaan. 4 procent van de stemmers is van mening dat de parade door moet gaan maar dat er dan wel voorwaarden aan verbonden zouden moeten zijn en slechts 14% van de stemmers wil dat de Dance Parade niet doorgaat.

“Natuurlijk werkt het mee dat de VEDJ een link naar de poll heeft geplaatst op de eigen site, maar 146 reacties in zo´n korte tijd is enorm en het is denk ik ook een steun aan VEDJ voor het werk dat zij elk jaar verrichten voor de Dance Parade”, is de eerste reactie van SP voorzitter André Muller. De SP heeft zich achter de VEDJ geschaard omdat het hier meer lijkt te gaan om een initiatief vanuit de protestantse kerken dan vanuit een veiligheidsperspectief.

“Als je de jongeren op straat spreekt over activiteiten van VEDJ merk je pas in welke mate jongeren zich met de Dance Parade bezig houden. Voor hen is het een van de weinige activiteiten die ze echt aanspreekt. Als de gemeente zich voor het karretje van de kerk laat spannen zou dit de klok 20 jaar terug draaien in het dorp”, vult bestuurslid met portefeuille jongeren Bas Stalpers zijn voorzitter aan.

“Een keer per jaar is er een middag met wat geluidsoverlast waar dan meteen klachten over komen van een kleine groep omwonende, maar het plezier dat de jongeren eraan beleven zien ze dan blijkbaar niet. Het lijkt soms wel of de klagers hun eigen jeugd zijn vergeten!” Aldus bestuurslid Lydia Reicher. “Veel van de ouderen die hun eigen jeugd nog wel herinneren of het plezier zien wat de jeugd heeft, staan nu zelf ook weer met veel plezier langs de kant mee te dansen of ze genieten van het spektakel wat zich in de eigen straat afspeelt.” gaat Lydia Reicher verder.

Wel is de SP verheugd om te horen dat de burgermeester niet alle deuren heeft dichtgeslagen en de dialoog met VEDJ aangaat om tot een oplossing te komen. “We hopen op een goede oplossing en gaan er vanuit dat we in dit dorp vooral met elkaar kunnen leven in plaats dat religie de opmaat moet zijn naar een levensstandaard voor iedere Nieuwerkerker. Als de gemeente komt met de slogan “bruggen bouwen” dan zijn wij de eerste die graag die bruggen ondersteunen, maar wel met respect naar elkaar en diens opvattingen en levensstijl, ” aldus Bas Stalpers.