Mafklapper

12 maart 2020

Mafklapper

Foto: SP

"Al jaren is bekent dat  de Zuidplaspolder op de lijst staat als ontwikkelgebied voor woningbouw. Dit om de woningnood in Nederland te verzachten. Deze zogenaamde bouwopgave stamt al van zo`n 15 jaar geleden. Bouwen was hot in die dagen. De ene na de andere Vinex-wijk werd uit de grond gestampt. Huizen waren al verkocht voordat en nog maar een heipaal gelagen was, of een  steen gelegd was. De bomen groeide tot in de hemel en de banken stonden te popelen om de Nederlander een hypotheek te verstrekken. Het kon niet op. Huizenprijzen waren geen probleem, dus bouwde de ontwikkelaars het liefst middeldure tot dure woningen. Deze leverden de meeste winst op. Toen de bankencrisis toesloeg en deze zeepbel knapte bleven veel van de huizenbezitters met een kater achter. Huizenprijzen kelderende en voor vele huizenbezitters betekende dit dat hun huis financieel onder water stond. Banken kregen staatsteun en de huizenbezitters zaten met de gebakken peren. Ondertussen bleek dat de vraag naar sociale huurwoningen was toegenomen en de bouw hiervan sterk was achtergebleven bij deze vraag. Door jarenlang scheefbouwen was er een groot tekort aan sociale huurwoningen ontstaan.

Na een aantal jaren herstelde Nederland en de crisis was verleden tijd. De markt herstelde en de vraag naar koophuizen nam weer toe. Oude bouwplannen werden van de plank gehaald en afgestoft. Ook de bouwplannen in de Zuidplaspolder werden weer opgepakt en in december van 2017 werd er door een meerderheid van de raad van Zuidplas een bid aangenomen waarin de plannen stonden wat betreft de bouw in het middengebied. Als SP waren wij tegen deze plannen. Wij vonden dat eerst andere alternatieven, zoals bouwen aan de dorpen en lege gevallen plekken binnen de gemeente, bekeken moesten worden. Toch besliste een meerderheid van de gemeenteraad anders. Dat betekent dat dit democratisch genomen besluit staat en uitgewerkt moet worden. Dit proces vindt nu zijn uitwerking. Weliswaar nog onder geheimhouding omdat er grote financiële consequenties aan hangen. Toch vinden sommige bestuurders dat zij er nu al een plasje over moeten doen. Zo ook het  VVD kamerlid Dhr. Koerhuis. Hij ziet in de Zuidplaspolder de kans een grote klapper te maken. Hij maakte zelfs geflankeerd door 2 VVD statenleden uit Zuid-Holland een bezoek aan onze polder om zijn uitspraak kracht bij te zetten. Dit kwam hem op flink commentaar te staan van plaatselijk politieke partijen. Er waren er zelfs die zich afvroegen of hij een ``klap`` van de molen had gehad. Ook bij de SP Zuidplas fronste men de wenkbrauwen. Waar haalde hij het lef vandaan. Zijn partij heeft zelf jarenlang toegestaan dat er scheef gebouwd werd. Dat sociale woningbouw jarenlang een ondergeschoven kindje was. Ze stonden aan de voet van de liberalisering van de woningcorporaties waardoor deze hun gang konden gaan zonder dat er controle op hun handelen was. Menig directeur zijn gang kon gaan en zich rijk kon graaien of kon speculeren met het geld wat bedoeld was voor woningbouw. We weten nu wat voor gevolgen dit had bij Vestia. De rekening van al deze malversaties is uiteindelijk op het bordje van de huurders terecht gekomen. Deze betalen het gelag en de meeste directeuren blijven buiten schot.

Het plannen van nieuwbouw is een nauwkeurig proces, waar gemeentes verantwoordelijk zijn. De gemeenteraad van Zuidplas neemt deze plannen heel serieus en hebben het commentaar van deze wijsneus helemaal niet nodig. Sterker nog, deze zijn geheel overbodig en zeer ongepast. Ik stel voor dat  deze snotneus zijn klappertjespistool mee terug neemt naar Den-Haag en daar verder speelt en ons als gemeenteraad van Zuidplas de beslissingen laat nemen waar de inwoners en toekomstige inwoners van Zuidplas echt iets aan hebben. Een gevarieerd woningaanbod waar iedereen zijn plekje kan vinden."

---Jan Baas

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.