h
Verkiezingsprogramma 2018

Fiets of auto

Zuidplas kenmerkt zich door veel woon/werkverkeer. Dit gebeurt ten eerste met de auto maar fietsgebruik blijft achter bij de landelijke trend. De SP ziet dat graag veranderen. Waar men in vrije tijd vaak de fiets pakt  gaat men toch liever met de auto naar het werk. Dit vergt een cultuuromslag van de forenzen die op en neer reizen met de auto. De SP wil mensen niet hun auto uitjagen maar juist bewust maken dat de fiets een gezond en schoon alternatief kan zijn voor de auto.  Het college heeft een aantal sluiproutes weten weg te werken zoals het Zuideinde in Zevenhuizen en de Zuidelijke dwarsweg. Ook is er veel geïnvesteerd in wijken en hebben fietsers vaker voorrang. Ook voetgangers hebben recht op een veilig bewegen in het verkeer. Er moeten duidelijke oversteekplaatsen komen, maar voorkom schijnveiligheid. Vooral bij scholen, winkelgebieden en zorginstellingen zal men meer aandacht moeten hebben voor onveilige situaties. Deze moeten als eerste aangepakt worden.

Ondanks toezeggingen de verbreding van de A20 naar voren te halen staat dit voornemen voorlopig in de koelkast. Dit is een onwenselijke situatie. Slechte doorstroming van verkeer, vele ongelukken waardoor o.a. de hulpdiensten vanuit Zuidplas vaak moeten uitrukken en geluidsoverlast voor omwonenden. De SP pleit voor snelheid in dit proces. In dit hele proces zal het terugdringen van de geluidsoverlast voor omwonende meegenomen moeten worden. Liefst met natuurlijke middelen. De SP is voorstander van zowel een snelfietspad als een waterbus. Het zal de filedruk niet erg verminderen maar elke auto minder op de A20 is er 1!  

Onze voorstellen :

  • Aanpakken van sluipverkeer waar dat overlast geeft.
  • Fietsers aanmoedigen fietspaden te gebruiken waar dit mogelijk is.
  • Oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien van kattenogen en eenduidige inrichting.
  • Woonerven terug in de wijken.
  • Eenduidige voorrangsregels voor fietsers binnen de bebouwde kom
  • Een significante uitbreiding van fietsenrekken bij winkelcentra, sportcentra en het NS station en andere drukke plekken.
  • Oplaadpunten voor E-bikes
  • Betere handhaving van Kiss&Ride zones bij scholen.
  • Promoten van fietsgebruik naar school en sport
  • Fietspaden zoveel mogelijk bladvrij houden in de herfst.
  • Bij het plannen van nieuwe wijken en projectplannen fietspaden als volwaardige wegen zien. Fietspaden mogen nooit het sluitstuk zijn.
  • Constante monitoring fiets en voetpaden op onveilige situaties
  • Een meldpunt voor inwoners om ongewenste situaties aan te geven.
  • Onderhoud aan voetpaden welke breed genoeg zijn voor rolstoel, rollator en scootmobielgebruikers. Geen onderhoud aan voetpaden die dat niet zijn?
  • Goede en veilige trottoir op- en afritten voor rollators, rolstoelen en scootmobielen
  • Blijven doorzetten van de acties met de politie en veilig verkeer Nederland zoals bv fietsverlichtingscontroles
  • Blijven inzetten op de waterbus op Hollandse IJssel en snelfietspad Gouda - Rotterdam
  • De veerpont tussen Moordrecht en Gouderak blijft bestaan

U bent hier