Schriftelijke vragen arbeidsmigranten

27 juni 2020

Schriftelijke vragen arbeidsmigranten

Foto: Andre Muller

Sinds jaar en dag werken er in Nederland arbeidsmigranten. Gastarbeiders zoals ze vroeger genoemd werden. In de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw werd er actief geworven in landen als eerst Italië, Spanje en Portugal. Later ook in Turkije en Marokko. Werkgevers hadden aangegeven dat zij deze arbeiders nodig hadden om in de zware industrie te werken. De toenmalige conservatief-liberale regering gaf gehoor aan deze oproep. De goedkope arbeidskrachten in de vorm van gastarbeiders kwamen. Bijkomstig voordeel voor de werkgevers was dat deze mensen ook concurreerde met de, in de ogen van de werkgevers, veeleisende Nederlandse arbeider. Concurrentie onder arbeiders is een van de pijlers waar het kapitalisme op drijft.

Vandaag de dag zijn het vooral Oost-Europeanen die de arbeidsmarkt overspoelen. Gelokt door het grote geld van het westen komen deze arbeiders naar het westen om fortuin te maken. Gelokt door veelal uitzendbureaus worden ze ingezet in bv de landbouw, vooral werk in kassen, vleesindustrie. Veelal zit er aan het contract met de uitzendbureaus huisvesting vast. Voor een vast bedrag krijgt men een kamer of moet men met meerdere mensen een woonhuis delen. Hier is het niet raar dat men een slaapkamer met een vreemde moet delen. Keuken, badkamer en toilet moet men met al zijn huisgenoten delen. Naar en van het werk wordt men vaak in personenbusjes vervoerd. Kortom, weinig tot geen privecie. Wanneer men zijn baan verliest is men zijn huisvesting kwijt. Dus mond dicht houden en werken. Vaak lange dagen en vies koud of zwaar werk voor een karig loon. De eis van de vakbonden om de uitzendkrachten hetzelfde loon te geven als de vaste arbeiders gaat meestal niet op. Werkgevers willen goedkope arbeidskrachten om zo goed mogelijk te concurreren. En, hoe minder loonkosten des te meer winst.

In deze tijd van de coronacrisis komen de misstanden in deze wereld naar boven. Regels die er zijn om de mensen te beschermen voor de virus worden door de uitzendbureaus van de arbeidsmigranten vaak overtreden. Dit bleek bij controles van twee slachterijen en een vleesverwerkend bedrijf. In de bedrijven waar rond de 80% van de werkgevers arbeidsmigrant was, waren tientallen, soms honderden van deze mensen besmet met het coronavirus.

Hier in Zuidplas staan ook twee slachterijen, en staan er enorme kassencomplexen. Zeker na de verontrustende berichten in de media over misstanden met arbeidsmigranten, wilde de fractie van de SP weten hoe het hier in Zuidplas liep. Je zou denken dat de gemeente verscherpt zou letten op het vervoer van arbeidsmigranten door bv. extra controles. Ook de huisvesting van arbeidsmigranten zou een punt van extra aandacht moeten zijn voor de gemeente. In Zuidplas staan woningen welke gehuurd zijn door uitzendbureaus om hun werknemers te huisvesten. Ook heeft de gemeente tijdens gesprekken met werkgevers het onderwerp arbeidsmigranten niet aangesneden. Omzetverlies en toekomstbestendigheid waren in deze gesprekken de onderwerpen. Het lijkt dat dit belangrijker is dan de gezondheid van de werknemers in de bedrijven. Ook het feit dat, in binnen onze gemeentegrenzen wonende arbeidsmigranten gebruik maken van de voorzieningen in onze dorpen zou in dit geval een extra risico kunnen zijn. Kortom, de SP vindt dat de gemeente meer werk moet maken om de omstandigheden van deze arbeidsmigranten, door actief te controleren of men zich aan de regels houd en te handhaven waar nodig. Wordt vervolgd.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.