h
Verkiezingsprogramma 2014-2018

6. AUTO OF FIETS IN ZUIDPLAS

Naast de verkeersellende op de A20 elke dag waarover de gemeente het rijk moet blijven aansporen, zijn er lokaal behoorlijk wat problemen met het verkeer. Vaak zijn situaties per lokatie anders ingericht. De fiets moet weer een goed alternatief worden voor de auto. Verder moet belangrijke wegen in winterse perioden altijd bereikbaar blijven. Voor de mindervalide verkeersgebruikers moeten er maatregelen genomen worden.

  • De Moerkapelse zijde in Moerkapelle wordt als sluiproute gebruikt, de snelheid moet hier omlaag en met een flitskast gecontroleerd worden.
  • Het Zuideinde in Zevenhuizen moet voor bestemmingsverkeer worden.  De maximum snelheid moet hier naar beneden en fietsers moeten hier veilig kunnen fietsen.
  • De Burgemeester Klinkhamerweg is niet alleen onduidelijk, ook een adviessnelheid van 30 km/uur mag van de SP worden omgezet naar een maximale snelheid van 30 km/uur. Daarnaast moet goed gekeken worden naar de oversteekplaatsen en de voorrangssituatie bij de noordelijke dwarsweg en de Opril. Wat ons betreft moet dit in samenspraak met bewoners aangepakt worden.
  • De dijk tussen Moordrecht en Nieuwerkerk is te smal voor dubbelbaans autoverkeer, een bus en fietsers. Knap het fietspad op en, voor veiligheid van de fietsers, laat fietsverbod op dijk terugkeren!
  • De J.A. Beyerinckstraat wordt voorzien van een zebrapad voor de deur van de Meander en een voetpad langs beide kanten van de straat. meer aandacht voor fietsers vanaf Dorrestein! Stel daar een  parkeerverbod voor buiten de vakken in en dit handhaven.
  • Voetganger oversteekplaatsen met Kattenogen verbeteren en via waarschuwingslicht laten opvallen
  • Inventarisatie van het aantal en de noodzaak van verkeersborden en deze verwijderen waar mogelijk. Gebruik moet eenduidig worden! Verbetering van de naleving van verkeersregels door handhaving
  • Gevaarlijke kruispunten voorzien van rood asfalt. De SP steunt VVN standpunt dat binnen 30 km zones de kruispunten verhoogd moeten worden naar niveau van trottoirs
  • Woonerven behouden en oude woonerven die veranderd zijn in een 30km zone terugbrengen naar een woonerf.
  • Een opknapbeurt voor alle slechte fietspaden. Hierbij moet gekeken worden of straattegels wel de beste optie zijn en hoe de tegels worden gelegd.
  • Eenduidige voorrangssituaties voor fietsers.
  • Uitbreiding van het aantal fietsenrekken bij winkelcentra, sportcentra en andere drukke plekken. opruimen van fietsenwrakken om zo onnodig gebruik van stalling te voorkomen. Maak een overdekte bewaakte stalling bij de Reigerhof.
  • Meer oplaadpunten voor E-Bikes.
  • meer eenduidigheid voor fietspaden rond de Reigerhof.  
  • Alle plannen tot een oversteek bij turborotondes herzien en voorkomen.
  • Kiss & Ride zones bij scholen verbeteren met handhaving.
  • Stimuleer het VVN initiatief van verkeerouders en geef fietsers voorrang op de auto in dit gebied.
  • Beweging met fietsten dient  gepromoot te worden, op scholen maar ook algemeen.
  • Geef fietspaden bij projectplannen al aan de tekentafel de aandacht, fietspaden mogen NOOIT het sluitstuk worden van projectplannen.
  • In de strooiroutes moeten ook de hoofdfietsroutes zoals het fietspad Moordrecht – Gouda opgenomen worden met aandacht voor op en afritten van de dijk.
  • Fietspaden bladvrij houden in de herfst.
  • Goed onderhouden troittoirs die voldoende breed zijn voor rolstoel, rollator en scootmobielgebruikers
  • Veilig en goed begaanbare trottoir op- en afritten. 

U bent hier