Verkiezingsprogramma 2014-2018

4. EEN DEMOCRATISCH ZUIDPLAS

Als één iets de inwoners heeft geraakt is het wel de gevolgen van de fusie. Uit het inwonersonderzoek in 2013 bleek aardig wat onvrede op sommige gebieden. Het is dan ook belangrijk dat we gaan inzien dat bewoners betrokken moeten blijven. De SP denkt dat dit kan door zoveel mogelijk openbaarheid van stukken en lokaal vergaderen. Fusie is geen oplossing, een regionale samenwerking kan hierin een alternatief bieden. De nieuwe regio[1] maar ook de richtingen Zoetermeer en Capelle kunnen worden gezocht. Voorwaarde moet wel zijn dat de gemeenteraad genoeg zeggenschap blijft houden! . Daarom stellen wij voor:

• Geen fusie maar samenwerking. Deze samenwerking moet wel gestoeld blijven op de controle in de raad en niet via allerlei bestuurslagen.
  • Breng indien mogelijk,het aantal gemeenschappelijke regelingen met beperkte inspraak van de raad terug.
  • Correctief referendum als 10% van volwasssen bewoners dit via een initiatief wil.
  • Inspraak en communicatie moet beter, wat wordt toegezegd aan burgers moet worden nagekomen. Brieven moeten beter worden beantwoord ook bij afwijzingen.
  • Qwieke dorpsdagen stoppen en vervangen door spreekuren in de dorpen zelf van college op vaste dagen en tijden. Ook commissievergaderingen en informatieavonden raad op lokatie op vaste momenten.
  • Burgerinitiatief, dialoog en raadsinformatieavonden meer bekendheid geven.
  • Verslagen van alle vergaderingen rond gemeenteraad[2] ook openbaar
  • Vermindering geheime vergaderingen en stukken.
  • Kijken of live uitzending via TV kanaal Omroep Zuidplas kan worden gemaakt om zo meer burgers te betrekken
  • Instellen van een onafhankelijke ombudsman die niet alleen kijkt of de juiste procedure is gevolgd, maar ook de einduitkomst toetst op redelijkheid en billijkheid.
  • Plannen met gevolgen voor bewoners in de buurt moeten altijd met de inwoners besproken worden alvorens ze aan de gemeenteraad worden voorgelegd.

[1] Samenwerking tussen Zuidplas, Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, Vlist, Bergambacht, Ouderkerk aan den Ijssel, Schoonhoven en Waddinxveen.

[2] Verslagen van presidium, college vergaderingen en fractievoorzitteroverleg, uitgezonderd over personen en openbare orde